"Bogurodzica" jest najstarsza znaną polską pieśnią religijną. Pochodzi z drugiej połowy XIII wieku. Ten zabytek jest wyrazem szczerych i gorących uczuć religijnych oddanych w kunsztownej formie. Widoczny jest w niej wysiłek, by w sposób jak najbardziej piękny wyrazić treść przeżyć religijnych otoczonych najgłębszą czcią.
Pieśń początkowo składała się z 2 strof. Pierwsza strofa zawiera prośbę do Matki Boskiej by pozyskała dla ludzi łaskę Syna Bożego, Druga prośbę o wstawiennictwo Św. Jana Chrzciciela, by Syn Boży zapewnił ludziom zbożne życie i żywot niebieski po śmierci. Układ rymów i zwrotek odznacza się kunsztownością. Kunsztownej formie odpowiada głęboka, pełna pobożności treść, będąca wyrazem szczerej i żarliwej religijności, która w XII w. ogarnęła szerokie masy społeczeństwa i stała się ich najistotniejszą treścią przeżyć duchowych. Pieśń "Bogurodzica" została póśniej uzupełniona nowymi zwrotkami (właściwie dwoma innymi pieśniami: "O Zmartwychwstaniu Pańskim" i o "Męce Pańskiej"). Jest to wiec hymn do Chrystusa, a nie do Marii. "Bogurodzica" była nie tylko pieśnią kościelną. W XV wieku była w pewnym sensie hymnem narodowym, a w każdym razie pieśnią bojową rycerstwa polskiego, śpiewaną przed bitwą dla ubłagania zwycięstwa.
"Bogurodzica" jest cennym śródłem dla badaczy historii i rozwoju języka polskiego. Utwór ten zawiera wiele archaizmów:
- LEKSYKALNE - Bogurodzica (Matka Boża), bożyc (Syn Boży), gospodin (gospodarz)
- FONETYCZNE - sławiena zamiast sławiona, krzciciel zamiast chrzciciel
- FLEKSYJNE (zmiany w zakresie odmiany) - zyszczy, spuści
- SKŁADNIOWE - Bogiem sławiena - przez Boga sławiona
Dwa pierwsze wersy I strofy mają charakter apostrofy. Wers trzeci to krótkie zdania rozkazujące, tworzą kontrast z rozbudowanymi apostrofami. Tej budowy już w drugiej strofie autor (nie znany) nie powtórzył, tutaj sytuacja jest odwrotna. Występuje krótka apostrofa i cały sznur zdań rozkazujących.
Utwór składa się głównie z form wołacza i rozkaźników nadających utworowi szczególny patos uczuciowy.
"Bogurodzica" jest zapoczątkowaniem literatury kościelnej.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach