" Ja kocham cały naród ! (...) . Chcę go dźwignąć, uszczęśliwić (...) " . Jak bohaterowie romantyczni wypełniali tę misję ?
Romantyzm w Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, objął
swym zasięgiem w pierwszej połowie połowie XIX wieku niemal wszystkie dziedziny
ludzkiego myślenia i twórczości. Znalazł wyraz w ideologii, sztuce, polityce,
obyczajach, emocjach, stylu bycia. Rozwój polskiego romantyzmu uzależniony był
od wydarzeń historycznych a najważniejsze ich daty stają się jakby centrum tej
epoki. Za datę rozpoczynającą romantyzm w Polsce przyjmuje się rok 1822 -
wydanie "Ballad i romansów" Adama Mickiewicza. Przełomowym momentem
tej epoki było powstanie listopadowe w roku 1830, zaś datą zamykającą tę epokę
jest rok 1863 - wybuch powstania styczniowego. W koncepcji romantyków poeta
urasta do roli wieszcza, orędownika narodu, przejmującego odpowiedzialność za
losy ojczyzny. W poczuciu twórczej mocy i wieszczowego posłannictwa kreuje
narodowe sumienie. Wierząc w nieśmiertelność i siłę poezji tworzy bohaterów
jako wielkie romantyczne inwidualności, godne naśladowania bezkompromisowo
walczące o ideę najświętszą - wolność uciemiężonej ojczyzny.
" Ja kocham cały naród ! (...)
Chcę go dźwignąć, uszczęśliwić (...) "
Cytat ten pochodzi z III
cz."Dziadów" Adama Mickiewicza. Słowa te zostały wypowiedziane przez
Konrada w "Wielkiej Improwizacji". Bohater utworu Mickiewicza to
kreacja bohatera będącego najwyższym wyrazem romantycznego indywidualizmu.
Konrad-bojownik i Konrad-poeta, głęboko identyfikuje się z losem narodu,
występuje jako przedstawiciel i
wyraziciel pragnień całej uciemiężonej ludzkości. W słowach "Ja i Ojczyzna to jedno, nazywam się
Milijon, bo za Milijon kocham i cierpię katusze" zawiera się jakże piękna
dewiza utożsamiająca osobiste szczęście bohatera ze szczęściem całego narodu.
Źródłem poczucia siły Konrada - poety jest jego moc twórcza, pragnieniem zaś
Konrada - bojownika uszczęśliwienie narodu. Przekonanie o tym, iż jest on
twórcą nieśmiertelnej pieśni, tak jak Bóg jest twórcą nieśmiertelnego świata,
pozwala niepohamowanemu w swej dumie i pysze grzesznikowi mierzyć się z Bogiem.
Zbuntowany przeciwko złu, otaczającej go rzeczywistości Konrad pragnie uzyskać
od Boga "rząd dusz". Jest przekonany, że on jako jedyny wybraniec
narodu potrafiłby go uszczęśliwić. Wystąpienie Konrada przeciwko Bogu kończy
się bluźnierstwem, jakim było nazwanie Stwórcy "carem świata" (co
prawda bluźnierstwo to dopowiada Szatan). Konrad jako śmiertelnik grzeszący
pychą nie otrzyma od Boga żadnej odpowiedzi, nie przepowie też losów ojczyzny,
nie dostanie "rzędu dusz", zaś wizję przyszłej Polski przepowie
pokorny sługa Boży ks.Piotr.
Taką tragiczną postawę bohatera zrodziła świadomość i wyobraźnia
artysty, który w osobie Konrada z III cz."Dziadów" usymbolizował ideę
twórczej siły a zarazem niemocy działania, buntu przeciwko złu otaczającego
świata i pragnienie uszczęśliwienia narodu, wierności wobec sprawy najświętszej
- walkio odzyskanie niepodległości i bezgraniczne umiłowanie ojczyzny.
Indywidualizm bohatera romantycznego zawiera się także w postawie
tytułowej postaci dramatu Juliusza Słowackiego "Kordian". Kordian
jest postacią dynamiczną, zmieniającą się wewnętrznie w czasie trwania akcji
utworu. Jest on niewątpliwie bohaterem romantycznym. W pierwszej fazie utworu
działa motywowany wysokimi uczuciami, poza tym jest bohaterem samotnym,
zrozpaczonym nieszczęśliwą miłością i brakiem perspektyw w życiu. Jest bardzo
wrażliwy, delikatny i rozmarzony. W drugiej fazie utworu wysokie uczucia pozostają,
Kordian jednak odnajduje cel i sens działania, decyduje się poświęcić swe życie
dla dobra ojczyzny. Jednak działania te nie przynoszą pożądanego skutku, co
ciekawe Kordian w pewien sposób kompromituje model romantycznego bohatera, jaki
sam tworzył. O klęsce decyduje niedojrzałość polityczna, bowiem moralnie
Kordian do samego końca pozostanie postacią piękną i czystą, kierującą się w
swym działaniu szlachetnymi pobudkami.
Bogactwo wzorców osobowych bohatera romantycznego jest ogromne. Wzorce
takie stosunkowo najwcześnie pojawiły się w literaturze niemieckiego
preromantyzmu. Podać tu można przykład Johanna Wolfganga Gothego, który w swej
powieści epistolarnej "Cierpienia młodego Wertera" ukazał bardzo
interesujący model postawy. Jest to tak zwany typ bohatera sentymentalnego,
zwanego również od tytułu powieści bohaterem werterycznym. Choć od bohatera
romantycznego dzieliło go sporo, to jednak wpływ jaki wywarł na późniejsze
modele bohaterów sprawia, że trzeba o nim wspomnieć. Bohatera werterycznego
cechuje: skłócenie ze światem i brak akceptacji rzeczywistości, bunt przeciwko
istniejącym stosunkom społecznym i normom moralnym.
Bohater sentymentalny różni się od bohatera romantycznego przede
wszystkim tym, że buntując się przeciwko konwencjom obyczajowym, normom
moralnym i stosunkom społecznym, nie zamierza zmieniać ich poprzez działanie.
Jego bunt jest jedynie manifestacją postawy, pewną pozą, która nie wywołuje
żadnych konkretnych czynów.
W "Panu Tadeuszu" mamy do czynienia z nowym typem bohatera
romantycznego, jakim jest Jacek Soplica. Przede wszystkim jest to postać
dynamiczna, zmieniająca się w trakcie trwania utworu. Największą różnicą jest
jednak fakt, że Soplica już jako ksiądz Robak nie działa samotnie, w pojedynkę,
ale staje się jedną z części ogromnej machiny, jaką jest działalność
konspiracyjna w służbie narodu. Jacek Soplica jako ksiądz Robak służy bowiem
idei, jest jej całkowicie podporządkowany, wykonuje rozkazy. Taka koncepcja
bohatera romantycznego, oprócz swego nowatorstwa, jest zapowiedzią innego
spojrzenia na problematykę narodowowyzwoleńczą w dziełach największych polskich
romantyków, jak również kolejnym krokiem na drodze rozwoju literatury
romantycznej.
Jntelektualny i artystyczny dorobek romantyzmu jest nieustannie obecny w
kulturze epok poromantycznych. Bunt przeciwko normom zbyt ograniczającym
artystę, rygorom, twórczej ekspresji, programowości wyobrażni, stały się
wartościami sztuk kolejnych pokoleń. Sublimacja uczuć i siła refleksji
stworzyły oryginalny romantyczny ton wyrażający się w idei miłości do narodu i
istoty najbliższej, a kreacja bohatera na miarę wielkiej romantycznej
indywidualności, poety i bojownika staje się wyrazem duchowej potęgi sztuki i
niezłomności narodu.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach